Om økte forventninger til Power BI-rapporter

"Der jeg jobbet før så kunne vi...."

Om økte forventninger til Power BI-rapporter

Jeg husker godt da Power BI ble lansert tilbake 2016. For en magisk tid det var.

Det var mer snø om vintrene da, julekalenderene var enkle og hjemmelaga og folk ble faktisk imponert over data som ble automatisk oppdatert.

Ja, for selv de enkleste ting i Power BI opplevdes faktisk som magisk.

Misforstå meg rett, rapporteringsløsninger fantes, og spesielt Tableau hadde et godt fotfeste internasjonalt, men det var langt fra hverdagen i de fleste norske selskap.

  • Rapporteringsløsninger var forbeholdt store selskaper med dype lommer
  • Det krevdes store tverrfaglige team for implementering
  • Dynamiske og visuelle visninger fantes knapt
  • Mulighet for å dele rapporter uten å sende filer var helt i støpeskjeen
  • ... og helt sikkert mye mer

Nå er det derimot annerledes. For heldigvis beveger verden seg fremover!

Gode Power BI-rapporter har blitt hverdagen i norske selskap (og her burde selvfølgelig en analytiker kommet med noen harde fakta på andel, men jeg lener meg heller på en trygg og generisk formulering).

"Alle" har vært borti gode (og dårlige) rapporteringsløsninger en eller annen plass.

"Der jeg jobbet før hadde vi en Power BI rapport hvor vi..." hører jeg i innledningen av nærmest alle prosjekter vi gjør.

Standarden og forventningene har økt. AI har tatt verden med storm og blir gradvis brukt bedre og bedre for analyse og forretningsinnsikt (mye mer om det senere). Det er bra.

MEN: det er likevel flere områder hvor jeg fremdeles opplever at det er stort potensial for forbedring der ute:

Dokumentert og felles terminologi:

Hva er en kunde? Hvordan beregnes nysalg vs mersalg?

Det burde være helt basic, og jeg har mast om det i mange år, men det blir veldig ofte neglisjert. Jeg er også ofte skyldig selv her, fordi alle rapporter haster og hvem har vel tid til filosofiske diskusjoner på hva en kunde er?

Nei, la oss alle ha som nyttårsforsett å bli bedre der, folkens.

Bra design:

Kombinasjonen av en designer og en analytiker/utvikler er sjelden vare. Og det syns på Power BI-rapporter der ute!

Design gir vi stadig mer tid og fokus i prosjektene i Kurant. Erfaringen fra mange år med utvikling av Power BI-rapporter er nemlig at design og "følelsen" en rapport gir er mye viktigere enn CFOen noen gang kommer til å innrømme.

Strukturert distribusjon:

Det flyter over av utdaterte, halvferdige og dårlige Power BI-rapporter. Og en eller annen plass innimellom dem finner du de gode som gir oppdatert og god forretningsinnsikt.

Power BI Service har mye funksjonalitet som i teorien kunne håndtert dette problemet, men i praksis ser jeg sjelden at det fungerer.

Vi har stadig bedre erfaring med å strukturere alt innhold via én felles landingsside. Går du inn i Power BI der, så skal du være sikker på at du finner alt som er relevant for deg og at innholdet er oppdatert og riktig.

Den kan eksempelvis se slik ut:

Eksempel på landingsside i Power BI

Mer om det i et senere innlegg (kanskje til og med neste?) 😎