Følelse av kontroll eller innsikt?
Mange bedriftsledere snakker høyt og lenge om hvordan de ønsker innsikt og hvordan de vil bruke store data til å bli stadig smartere og ta bedre beslutninger. Likevel opplever jeg at de fleste egentlig først og fremst ønsker en følelse av kontroll.

Mange bedriftsledere snakker høyt og lenge om hvordan de ønsker innsikt og hvordan de vil bruke store data til å bli stadig smartere og ta bedre beslutninger.
Likevel opplever jeg at de fleste egentlig først og fremst ønsker en følelse av kontroll. Hyppige bekreftelser på at skuta i hvert fall ikke sank i dag heller.
Hva er kontroll og hva er innsikt?
"Kontroll" for meg er når jeg logger inn i nettbanken og ser at brukskontoen er sånn noenlunde der jeg forventet. Eller alt for ofte sjekker hvordan dagens nivå på de globale indeksfondene er - uten at jeg har tenkt å foreta meg noe som helst uavhengig av hvordan det har gått (med mindre jeg mistenker at noen har stjålet et bankkort, selvfølgelig).
Innsikt er om jeg faktisk dykker lenger ned i tallgrunnlaget og ser hva som er de underliggende driverne bak utviklingen. Kanskje har kostnadene for Foodora gått betydelig opp, mens kollektiv- og bompengekostnader har gått ned?
Å få en følelse av kontroll er relativt enkelt men gir lite verdi. Ofte er det mer krevende å grave etter innsikt, men langt mer verdifullt når man først finner noe.
De neste stegene vil være prediktive og preskriptive analyser, men mer om det i senere innlegg.

Hva skal man så prioritere?
Jeg tror kontrollbehovet må være håndtert før man er åpne for å ta steget videre til innsikt. "Ikke bry deg om hvordan salget gikk i dag sammenlignet med i går, det får du ikke gjort noe med uansett" funker ikke. Først må man håndtere de mest grunnleggende behovene, deretter kan man dykke videre ned.
Om man er i en posisjon hvor man lager rapporter, så anbefaler jeg å forsøke å sette opp slik at det innbyr til å spørsmål rundt hvorfor. Er omsetningen på en restaurant høyere enn samme periode i fjor? Om man også inkluderer hvordan utviklingen har vært i antall ordre og gjennomsnittspris per ordre, så er man et skritt nærmere innsikt.
På samme måte om man er i en posisjon som mottaker av rapporter - tør å spørre både deg selv og de som lager rapportene om hvorfor resultatene er som de er. En liten økning i omsetning kan likevel skjule noen underliggende trender man burde være oppmerksom på.
En veldig god måte å raskt dykke litt videre ned er via et "nedbrytningstre" i Power BI (decomposition tree). Dette vil jeg vise hvordan man kan gjøre i en av mine neste poster, så følg gjerne bloggen for å få den sendt rett til eposten.