Verdien av å ta egen medisin
Refleksjoner om innsikt og analyse fra å ha startet Kurant

I januar 2025 var jeg med å starte Kurant. Et rådgivingsselskap som fortsetter i samme spor som jeg har holdt i flere år: analyse- og rapporteringsstøtte for ambisiøse CFOer - primært ved bruk av Power BI.
Det er flere konsekvenser av å starte et selskap som er blitt åtte ansatte på halvannet år.
Én er at jeg ikke har hatt kapasitet til å skrive innlegg her. Enda.
En annen er at jeg har måtte ta egen medisin. For hvordan følger du egentlig opp en liten bedrift som vokser fort og dermed stadig justerer fokus?
Det er forhåpentligvis verdt noen korte refleksjoner:
God styringsinfiormasjon er lettere sagt enn gjort
Aller først skjønner jeg hvorfor mange CFOer har tatt kontakt med meg og andre tilsvarende konsulenter tidligere. God og oppdatert rapportering og analyse er en tidkrevende øvelse som krever regelmessig fokus og kapasitet.
Viktigheten av systemer, datakvalitet og struktur kan ikke overdrives
Det er kritisk å ha gode styringssystemer som både treffer behovene dine og enkelt lar deg hente ut dataene. Selv bruker vi Tripletex og Hubspot som vi kjenner godt og er godt fornøyd med. Samtidig er det kanskje vel så viktig å sette opp slike løsninger (og bruke dem) på en slik måte at du får den styringsinformasjonen du trenger, uten å registrere deg i hjel.
Tydelighet i hva vi prøver å få til, hva vi måler og hvorfor
Som Power BI-utvikler er det fort gjort å pumpe på med rapporter og visninger som kanskje kan være interessante og gi innsikt.
Når man også skal styre sin egen butikk, så blir det veldig tydelig at alt rundt kanskje er vel så viktig. Hva er det er egentlig vi prøver å få til? Hvordan kan vi på en balansert måte måle hvorvidt vi klarer det eller ei? Og hvorfor rapporterer vi og hvordan kommuniseres tallene på riktig nivå til både styret og ansatte?
Endringer skjer på både forretningsmodell, fokus og andre områder
Jeg, og antakeligvis mange andre som jobber med analyse og datamodellering, setter stor pris på struktur og forutsigbarhet.
Men, forretninger endrer seg. Sånn er det bare. For unge selskap så skjer det antakeligvis ofte, for mer modne selskap sjeldnere. Men "perfekt rapportering" er et bevegelig mål og alle systemer og prosesser må designes deretter.
Utrolig digg å ha på plass
... men når rapporteringen endelig er på plass og butikken en stakket stund holder stø kurs i riktig retning, da er det jo så utrolig digg å ha! (hvor "digg" er Stavangersk for motiverende, nyttig og tilfredstillende i denne settingen).