Dyktige CFOers tilnærming til innsikt og analyse
Hva kjennetegner dem som får mest ut av innsiktsarbeidet?
De siste fem årene har jeg primært jobbet med å hjelpe CFOer og andre beslutningstakere få god styringsinformasjon ved hjelp av Power BI.
Og selv om selskapene og bransjene har vært vidt forskjellige, så ser jeg flere fellestrekk hos dem som får mest ut av de løsningene vi lager.
Overraskende mange er helt nye i rollen og får tidlig servert en kjedelig overraskelse i hvor lite kontroll det er på tallene hos sin nye arbeidsgiver.
For de som derimot har vært der en stund, så er dette trekk som går igjen:
Stålkontroll på forretningen
Selv før vi kommer inn og automatiserer rapporteringen, så har de vanligvis full kontroll over hvilke underliggende drivere som er de viktigste for bedriften. Ofte har de også tallene og resultatene i seg selv under huden (men bruker i dag for lang tid for å hente dem ut).
Men gjerne vel så viktig, så har de også veldig god oversikt over på hva de i dag ikke har kontroll på ("jeg klarer i dag ikke å se lønnsomheten per produkt på grunn av xyx...").
Kjenner til hvor datakvaliteten er bra og hvor den svikter
Alle organisasjoner har områder hvor systemstøtten og datakvaliteten er bra - og områder hvor den er mindre bra. Ofte er utfordringene tett knyttet til mangelfulle prosesser mer enn systemene selv (hvor selgeres varierende interesse for å registrere aktivitet i CRM-systemet er et kjent og kjært eksempel).
De dyktigste CFOene har naturligvis ikke svarene på alt, men har en tendens til å være veldig klar over hvilke systemer som brukes til hva, hvordan de henger sammen og hvilke data vi kan stole på og hvor de må forbedres.
Stiller gode spørsmål for å sikre riktige prioriteringer
BI-utviklere skal ha god teknisk kompetanse, men jeg mistenker det ofte skorter litt på forretningsforståelse og refleksjoner rundt hva som gir forretningsverdi.
Dyktige CFOer stiller ofte gode kontrollspørsmål for å avdekke om et teknisk spor er på vei i feil retning:
"Hvor lang tid vil dette arbeidet ta sammenliknet med verdien vi får av det?"
"Vil denne løsningen også fungere videre når vi skal inkludere det nye selskapet i analysen?"
Interessert i det store bildet, men stoler på fagfolkene
En CFO skal dekke mange områder og hverken kan eller bør være helt nede i grøten på alle.
Mange har store ambisjoner om å lage egne Power BI-rapporter når tiden endelig strekker til, som stort sett aldri skjer...
De CFOene som derimot får mest ut av prosjektene våre er de som stiller de gode spørsmålene over, men som ellers stoler på kollegaene på deres fagområde (enten det er IT, regnskap eller oss).
Veldig motivert for forbedring
Viktigst av alt - og hvor forskjellene virkelig skinner gjennom - er ønsket og evnen til å jobbe med forbedring.
Rapportering og analyse er et område som spenner veldig bredt og som fort avslørerer mange prosesser og systemer som "er sånn fordi de alltid har vært sånn".
Selv om det kan gjøre litt vondt en stund, så er de mest effektive CFOene ikke redd for å "røske litt opp" når det er tydelig at det vil føre til bedre prosesser eller større sjanse for å lykkes med selskapsstrategien.